Fra ytterste Yttersia…

Med blodferskt album i lasten vender Senjahopen sjarken mot Bodø for å møte nye og gamle fans 22.mars 2025.

Å presentere Senjahopen til Salten-publikum er ikke nødvendig. Deres fanskare i området har vært trofast siden bandets gjennombrudd i 2010.  

- Det skal godt gjøres å finne en plass i Norge hvor Senjahopens ikoniske logo ikke er å finne på et klistremerke eller et flagg. Bandets merkevarebygging og deres fans med «hopenhau» er et markedsføringsstudie verdt, ler Gøran Aamodt.

Det startet med «Bli Med På Yttersia» i 2010 og oppfølgeren «Tåra, Pess og Blod» som høstet godord hos pressen, toppet med Dagbladet overskrift «Senja«føkking»hopen ruler».

I 2014 kom «Tida og Veien» med blant annet låten «Tell Øverbygd», en av hjørnesteinene i Ordentlig Radio sin musikkprofil. I 2016 kom «Himmel og Hav» som også høstet femmere og skryt over hele fjøla. I 2020 kom «Ingen kjære mor» og i 2022 delte guttene «Knappa og glansbilde». 30. august i år slapp de «den vanskelige sjuendeplata». 

Når de kommer til Svømmehallen scene lover de mølje med gammel og ny musikk.

Musikalsk befinner Senjahopen seg i et slags landskap preget av energisk 70-talls britisk pubrock blandet med amerikansk countryrock. Men etter å ha tilsatt en dråpe sologitar, en god skvett visetradisjon og mye godt humør har de endt opp med sin egen umiskjennelige lurvete og vindskeive vri. Senjahopen høres ut som Senjahopen.

Folkebladet oppsummerte det godt i sin anmeldelse «Seriøst useriøs rock-pop». 

Senjahopen på gjerdet til Det Hvite hus. Bilde lånt fra facebooksiden til fanklubben

Forrige
Forrige

Bygdefest i byen

Neste
Neste

Stavangerkameratene kommer kjørende